Sinds de oprichting bijna vijf jaar geleden verkoopt OnePlus alleen goed betaalbare en kwalitatief hoogwaardige smartphones en de bijbehorende accessoires.
De Chinese telefoonmaker heeft zo een hele trouwe klantenkring opgebouwd. De klanten verwelkomen elke nieuwe telefoon en nieuw product met een opwinding die alleen te vergelijken is met die van Apple-fans als er een nieuwe iPhone op de markt komt.
Bij Android-telefoons gebeurt het zelden dat er lange rijen van enthousiaste kopers ontstaan als er een nieuw model in de winkels ligt. Maar bij OnePlus wel.
Zondag kondigde het bedrijf aan het huidige aanbod uit te gaan breiden met tv’s. Misschien een onverwachte stap, maar veel klanten vragen er al langer naar, zegt oprichter Pete Lau van OnePlus in een telefonisch interview met Business Insider.
“De huidige televisies zijn naar onze mening nog vrij traditioneel in gebruik en kijkervaring. Ze hebben internet nog niet goed geïntegreerd en daardoor voldoet de gebruikservaring niet aan de eisen die de huidige digitale samenleving stelt”, zegt Lau over de smart-tv’s die nu op de markt zijn.
Lau hoopt voorzichtig dat OnePlus al in 2019 zijn eerste tv kan presenteren, die dan met software-updates de vijf jaar daarop steeds slimmer kan worden gemaakt. Daarmee zegt Lau eigenlijk dat het wel even gaat duren totdat het product alle beloften waar kan maken.
"Dit zal een proces van stapje voor stapje worden. Het zal niet vanaf het allereerste begin perfect, helemaal compleet en revolutionair zijn. Dus de verwachtingen moeten niet te hooggespannen zijn", zegt Lau.
Een nieuwe blik op de tv
We weten ook nog niet welke specificaties we kunnen verwachten van de OnePlus-tv, ook niet of hij een 4K-resolutie zal hebben of HDR (High Dynamic Range voor betere kleuren en contrast). Maar Lau belooft dat de specificaties ruimschoots zullen voldoen en dat OnePlus bouwt aan een hoogwaardig vlaggenschip.
Op dit moment wil Lau praten over de visie van zijn bedrijf op de tv. In een wereld waar door kunstmatige intelligentie aangestuurde assistenten en slimme speakers steeds gebruikelijker worden doen tv's een beetje oubollig aan.
OnePlus moet een slimme tv worden, zegt Lau. Hij wil de huidige smart-tv's verder ontwikkelen en wil ze veel beter laten samenwerken en aansluiten op smartphones, voor veel mensen het belangrijkste apparaat in hun leven.
Met een OnePlus-tv wil Lau het beste van alle werelden bij elkaar brengen. Hij ziet een tv voor zich met een naadloze verbinding met je smartphone, gebruik van kunstmatige intelligentie en de ondersteunende functionaliteit van apparaten als Amazon Echo en Google Home.
Dat betekent dat je heel soepeltjes foto's en filmpjes kan tonen op je tv, zonder dat je daar aan aparte app of dienst van een derde partij voor nodig hebt. Het betekent ook dat je nuttige informatie te zien krijgt als afspraken uit je agenda, aanbevolen vertrektijden voor je dagelijkse woon-werkverkeer en je vervoer kan regelen van en naar je bestemming.
En dit is volgens Lau nog maar een klein voorbeeld van wat OnePlus gaat doen met de televisie.
Een essentieel onderdeel van de kijkervaring van de OnePlus-tv zal een ingebouwde camera worden, zegt Lau. Om alvast de zorgen weg te nemen van mensen die een camera op een tv een nachtmerrie vinden voor de privacy verzekert Lau potentiële kopers dat daar goed over nagedacht wordt en er een oplossing voor zal komen.
De concurrentie zit niet stil
Er is al een aantal voorbeelden van de integratie tussen kunstmatige intelligentie en de televisie. Amazon verkoopt Fire TV Editions van Toshiba en Element, waarbij Alexa is ingebouwd en vergelijkbare informatie laat zien.
Google heeft ook zijn Chromecast-apparaten steeds meer geïntegreerd met Google Assistant, zodat je ook het weer en andere informatie kunt zien op je tv.
Over Amazon gesproken: dat maakt al een apparaat dat erg lijkt op wat OnePlus van plan is. De Amazon Echo Show is een door Alexa aangestuurd apparaat met een scherm en een camera, dat afspraken uit de agenda laat zien, het weer en andere informatie. Maar de televisie staat veel meer centraal in de huiskamer en Lau wil die intelligenter maken in plaats van met een apart apparaat te komen.
Naar goed gebruik zal OnePlus de trouwe klantenkring vragen om ideeën over welke functionaliteiten de tv moet hebben. In het verleden heeft die benadering goed gewerkt.
Wat OnePlus anders maakt
De bedrijfsfilosofie over productdesign kan er mogelijk voor zorgen dat de OnePlkus-tv onderscheidend wordt.
Voor iedereen die niet zo bekend is met de apparaten van OnePlus: het bedrijf heeft naam gemaakt met hoogwaardige telefoons met een topdesign, premium materialen en goede software voor een prijs die niet echt een aanslag betekent op je bankrekening.
Zo kan de in mei gepresenteerde OnePlus 6 van 519 euro moeiteloos concurreren met apparaten die bijna het dubbele kosten, zoals de iPhone X van Apple van 1.159 euro.
Voor de duidelijkheid, Lau en OnePlus staan nog maar helemaal aan het begin van het lange proces van het maken en verkopen van een OnePlus-tv, daarom ontbreken nog details over de specificaties en een concrete datum voor de presentatie ervan.
"We zijn nog maar net begonnen", zegt Lau.
Maar Lau wil wel benadrukken dat OnePlus het uiterst serieus neemt en dat de ontwikkeling van de tv de volgende grote stap is van het bedrijf.
"We willen er duidelijk over zijn en zorgen dat het breed bekend is dat we deze beslissing genomen hebben en we dit product gaan maken", zegt Lau.